úterý 14. ledna 2014

Doplňování knihovny

O Vánocích jsem dostala dvě knížky.

Zahrada kouzel od Sarah Addison Allenové

Poslední dítě od Johna Harta. Detektivní příběh o tom, jak třináctiletý Johnny hledá svou rok nezvěstnou sestru dvojče. Jeho rodina se rozpadla a on místo, aby chodil do školy, jezdí po okolí, mapuje si jeho obyvatele a nebezpečné lidi. Je to hodně zvláštní příběh. Trochu mystický, hodně drsný, konec nebyl špatný, ale ohledně Johnnyho otce nedotažený.

Zahrada kouzel má zvláštní kouzelnou atmosféru. Je tam špetka magie, která ozvláštňuje život kolem nás. Jabloň, která po lidech háže jablka. Hlavní hrdinka Claire vaří jídla s bylinkami ze zahrádky, která dokáží lidi různě ovlivnit. Do domu vedle Claire se přistěhuje nový soused, který o ni projevuje zájem a ona se ho snaží odradit tím, že mu vaří jídla s příslušnými bylinkami. Ale nějak se nedaří. Do městečka se také po několika letech vrací její mladší sestra Sydney se svou dcerkou, která utíká před násilnickým přítelem. A hodně vtipná je postava Evanelle, stařenky, která má  nutkání neustále dávat různým lidem věci, které se jim budou hodit.
 
Proto jsem taky neodolala a když jsem v Levných knihách objevila Dívku, která sahala po hvězdách od stejné autorky a ještě za 29,-Kč, nemohla jsem ji tam nechat. Má nádhernou modrou obálku se třpytivým měsíci a motýlky. Je zasněná a moc hezká. Emily se po smrti své matky stěhuje do jejího rodného městečka ke svému dědečkovi. Zjistí, že její dědeček je obr (měří asi 270 cm), že v jejím pokoji se mění tapeta podle její nálady a že v městečku není vítaná, kvůli jakési záhadné věci, co provedla její matka, než odešla. Kolem domu v noci poletují světýlka a její sousedka Julie peče úžasné dorty, jejichž vůní se k sobě snaží někoho přivolat.
 
Nerozvážní muži vždycky bývají překvapení následky svých činů, říkávala Stela. V posledním roce manželství na všem, čeho se dotkl, nechával jemný černý prach, což byl důkaz jeho černého srdce, tvrdila. Když ten jemný prach objevila u jiných žen - na lýtkách, když v létě nosily šortky, a za ušima, když si vyčesaly vlasy - konečně ho vyhodila.
 
-Stela je tak trochu jako kometa, když prolétá kolem, přitahuje k sobě kosmické smetí.
-A ty ses nechtěl stát součástí jejího ohonu?
-Náhle mě přitáhlo jiné nebeské těleso.
 
Nevloudíš se mi do srdce. Neobloudíš mě a nepřesvědčíš mě, že je to opravdové a navždy. Naposledy jsem se z toho dostávala roky. Tentokrát už o žádné věčnosti mluvit nebudeme. Nebudeš mi nic slibovat a já tobě taky ne....Víš o kolik by to pro mě bylo snazší, kdybys mi slíbil jen lásku na jednu noc? Tenkrát? Dochází ti vůbec, jak moc jsem tě nenáviděla za to, že jsi mě přesvědčil, že mě miluješ?
 
Sbírku Jane Austenové jsem doplnila o Northangerské opatství. Její první knížka, vydaná jako poslední. Catherine Morlandovou pozvou známí jejich rodičů z městečka do Bathu a uvedou jí poprvé do společnosti. Seznámí se zde s panem Tilneym, do kterého se postupně zamiluje. Spřátelí se s Isabellou, která se zasnoubí s jejím bratrem a jsou si spolu velmi blízké, do té doby, než pozná Tilneyho sestru, která se ukáže být lepší přítelkyní než Isabella. Tento román je lehká parodie na temné romány, které čte hlavní hrdinka, a pod jejich vlivem hledá záhady a  vraždy.
 
"Proboha! Vždyť je to James!" vyhrkla zároveň Catherine. Jakmile je mladí muži spatřili, byl kůň stržen tak prudce  zpátky, že si málem sedl na zadek, kočí vyletěl z dvoukoláku, pánové seskočili  za ním a dali mu kočárek na starost.
 
"Rukulíbám, máti! Jak se vám daří?" zahlaholil a potřásl jí srdečně rukou. "Kdepak jste splašila ten hrozný klóbrc, vypadáte v něm jako stará čarodějnice. Tohle je Morland, přijeli jsme k vám na pár dní na návštěvu, a tak se nám musíte někde poblíž poohlédnout po dvou postelích." Toto oslovení zřejmě uspokojilo nejvřelejší přání matčina srdce, neboť syna uvítala s největším potěšením a láskou. Oběma mladším sestrám věnoval stejný díl bratrské náklonnosti, neboť se každé zeptal, jak se má, a podotkl, že jsou obě příšerně ošklivé.
 
"Když jste usoudila, že můj bratr chce požádat slečnu Thorpovou o tanec jen z dobrosrdečnosti, přesvědčilo mě to o tom, že sama jste dobrosrdečnější, než všichni lidí na světě."
 
A opět Levné knihy. Za cenu 29,-Kč jsem si pořídila knížku pro čtenáře od 12 let Traviči ze země Caux, díl první Dutý drahokam. Má překrásnou obálku a je o zemi, kde se bylinkářství a léčení stalo trestným a každý se při jídle bojí o život, protože může být nečekaně otráven. Proto si lidé najímají ochutnavače. Jsem pouze zklamaná z toho, že dalších dvou dílů se zřejmě nedočkám, když na bux.cz je knížka za 329,-Kč a v levných knihách je již ve výprodeji. Hlavní hrdinka je Jedovatá Břečťanka, která se vypraví zachránit svého strýce léčitele - apoteopata, který před rokem odešel vyléčit krále, a zpět se nevrátil.
 
Levné knihy. Knížka o čaroději Kedrigernovi I od Johna Morressyho. Cena 49,-Kč. Zatím jsem se k ní ještě nedostala. Ale jak z názvu můžete soudit, je to fantasy. Pro větší děti i pro dospělé.
 
Na cestě ke mě domů je ještě Okřídlená duše, duchařská detektivka,  a Francouzský život, jelikož miluju číst o jídle.
 
Na závěr doporučený film.
Mám ráda Jane Austenovou a proto se mi i moc líbil film Láska podle předlohy. Hlavní hrdinky založí čtenářský klub, ve kterém se budou číst knížky Jane Austenové,  protože "Jane Austenová je perfektní protijed. Na život." Mezi ně se přimíchá jeden muž. Moc se mi líbily jejich diskuse o knihách a to, jak si knížky promítali do svých životů a vztahů.
 
"Nikdy nepodceňuj sílu dobře napsaného dopisu."
 
"...takže Austenová chce, aby její hrdinka byla lesbička, nebo je lesbička, aniž by o tom autorka věděla?"
 
- Myslíš, že má nádor na mozku?
- Myslím, že se zamiloval.
-Já jsem pro ten nádor.
 
Jenom Jane Austenová a nikdy jinak.

3 komentáře:

  1. Kedrigern je můj favorit. Northanger abbey bych podle ukázky nepoznala, byť jsem jinak Austenofil :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Začala jsem číst Kedrigerna a zatím dobrý.

      Přijde mi vtipné, že navzdory představám o starých románech, se v těch jejích lidi moc neliší od těch současných.
      I když poslední dobou mám pocit, že bych se za to, že mi líbí, měla stydět. Někde jsem četla názor, že je již "přeaustenováno" a je to jenom póza.

      Vymazat
    2. To jsem ráda :-)

      Určitě se nestyď. Ti kdo vymýšlí důvody pro pozérství by se měli stydět, vždyť je to zbytečný.. Mně se líbí klid těch starých příběhů, žádný mobily, všechno pěkně pomalu, lidi se zabavili společně.. ach jo.

      Vymazat